PokémonGo

Iedereen heeft er zeker weten al iets van meegekregen de afgelopen weken. Ik heb het over de smartphone app en hype PokémonGo. Tieners en adolescenten (en zelfs ouderen!) overal op straat met hun telefoon, op zoek naar Pokémon. Vandaag geef ik mijn mening.

Toen ik jong was, was ik helemaal in de ban van Pokémon. Ik keek het op tv wanneer ik kon, spaarde Pokémon kaarten die ik ruilde met leeftijdsgenootjes en speelde het spel zoveel als ik kon op de Nintendo GameBoy Advance (tot horror van mijn ouders..). Ook spaarde ik stickers die bij lollies zaten, had ik een poster met de eerste 150 Pokémon op mijn slaapkamermuur en spaarde Pokéballs met zo’n figurine.  Eindeloos ging het maar door. Ik speel nog steeds met liefde Pokémon op mijn Nintendo DSi of computer (weliswaar niet zo lang meer als vroeger, haha). En deze liefde voor Pokémon is nooit gestopt.Toen ik video’s zag dat PokémonGo er aan zat te komen, kon mijn enthousiasme niet meer op, wat gaaf! Als nineties kid is dit een soort van droom. Gevalletje: ‘too good to be true’. 

Echter, deze maand was het dan toch écht zo ver. PokémonGo werd gereleased over heel de wereld.

Het grappige aan de app is dat het begon als 1 april-grap! Uiteindelijk hebben ze het toch gereleased.

Sinds het uitkomen ben ik gelijk gaan spelen, heb mensen erover gesproken en lees er info over op internet. Tactieken, tips en tricks over wat je het best kunt doen. En ik moet zeggen dat ik het bijzonder leuk vind om te doen! Ik ben zo iemand die er speciaal voor naar buiten gaat (alleen met mooi weer natuurlijk) om steeds weer nieuwe pokémon aan mijn verzameling toe te voegen.

Er zijn zeker veel voordelen aan PokémonGo gebonden. Mensen gaan naar buiten, terwijl ze dat misschien eerder niet hadden gedaan. Mensen ontmoeten anderen en praten met elkaar, terwijl ze dat normaal gesproken niet zouden doen. Er is gespreksstof. Spelers moeten een bepaalde afstand afleggen om eitjes te openen; dat betekent dat mensen in beweging komen. Dat een spelletje dat allemaal teweegbrengt, dat is toch mooi? 

Er zijn uiteraard – zoals met alles- ook een aantal nadelen verbonden aan de app. Mensen worden onvoorzichtig, misschien zelfs wel roekeloos. Er zijn al ongelukken gebeurt waar mensen het spel aan het doen waren. Mensen zijn van een klif gelopen en iemand is tijdens het rijden tegen een politieauto aangereden. Gelukkig allebei zonder dodelijke afloop. Hoe ver wil je gaan? Hou het veilig! Je bent dus minder bewust van je omgeving, kijk je minder om je heen. Wat zelfs dus gevaarlijk kan zijn. Maar het is ook gewoon zonde dat je niet geniet van je omgeving, juist nu je toch buiten bent. 

Ikzelf vind het persoonlijk er een beetje stom uitzien dat hordes mensen in een park allemaal naar hun scherm kijken. Maar ja, ik mag eigenlijk ook niet oordelen. Ik doe net zo hard mee namelijk… 
Ik vraag me af hoe lang deze hype gaat duren!

Speel jij ook PokémonGo? 

 

Geef een reactie

