Wat wil ik na mijn studie?

‘Wat wil ik na mijn studie?’ is een vraag die veel studenten zichzelf stellen. Zo ook ik. Komend schooljaar zit ik in het laatste jaar van mijn studie Pedagogiek. En – als alles goed gaat – studeer ik dus ook af. Maar wat zou ik eigenlijk graag gaan doen na mijn studie? Dat vertel ik je vandaag!

Wanneer je aan een studie begint, bedenk je al een beetje wat je het liefste zou doen na je studie. Wat betreft voor werk je graag zou willen doen. Het kan zijn dat je daar aan het begin van je studie nog niet helemaal uit bent, wat natuurlijk normaal is. Maar na een aantal keer stagelopen kom je daar vanzelf wel achter, denk ik zo.

Dus de vraag is: wat wil ik voor werk doen? Maar een vraag die eigenlijk nog daarvoor komt: werken of niet werken? Doorstuderen, een master doen of toch maar niet?

Er is iets wat ik nog heel graag zou willen doen, voordat ik de rest van mijn leven ‘moet’ werken en mezelf in het ‘burgerlijke leven’ stort. Je kent het wel: je gaat studeren, je loopt stage, je studeert af en je gaat solliciteren (als je al niet word aangenomen bij je afstudeerstage). Daarna vind je een baan, ga je op jezelf wonen (of samen natuurlijk), trouwen, kinderen en werken tot je 67ste. Je kijkt uit naar de weekenden, en naar je welverdiende pensioen.

2016-05-04_19-33-49

Nou, ik kan je vertellen: dat zie ik nog niet zitten. Waarom ga je dan niet doorstuderen? Tja, eerlijk gezegd zie ik dat óók niet zo zitten. Nog 4 jaar school? Nee dank je lief. Een master dan? Misschien, alleen niet nu… Iets wat ik écht wil doen, en dit gevoel is alleen maar meer gaan groeien na mijn Erasmus-periode, is… een wereldreis maken.

Ik denk er steeds meer en meer aan om na mijn studie een zogenoemde gap year te doen. En met iedereen die ik erover praat zegt dat het moment ná je studie het beste moment is. Je bent nog jong, je zit nog niet vast aan een baan, je hebt nog geen kinderen, nog niet echt vaste lasten zoals een huis, hypotheek, etc. Dit is het moment. En sinds ik in Gent mensen van over heel de wereld heb mogen ontmoeten (waar ik ontzettend dankbaar voor ben!), heb ik alleen nog maar meer kriebels om deze ontdekking en ontmoetingen door te zetten. Ik heb – naar mijn gevoel – meer geleerd van deze ontmoetingen dan van de studie waarvoor ik naar Gent gekomen ben.

Hoe ik het allemaal ga doen? Dat is voor een andere keer (en ander artikel..!).

Hou jij van reizen? En zou jij ook een wereldreis willen maken?

Marieke30

© Alle foto’s zijn door mijzelf gemaakt

 

Geef een reactie

