Hoe gaat het met mijn fotografie?

2016-05-25_12-51-05Een van mijn hobby’s is fotograferen. Het komt met vlagen dat ik actief bezig ben, inspiratie heb en er ontzettend van geniet. Maar… heb ik het idee dat ik beter wordt? Ken ik mijn camera goed genoeg? Maak ik vaak foto’s of zou ik het nog wel vaker mogen doen? Vandaag vertel ik het je allemaal!

Alle foto’s in deze post zijn door mij genomen.

In januari 2015 kocht in mijn camera. Een nieuwe liefde, nieuwe ambitie en een nieuwe hobby. Ik schafte een Sony Alpha 5100 aan, met de 16-50mm f/3.5-5.6 kit lens. Dat betekent dus dat ik mijn camera nu meer dan anderhalf jaar heb. Daarbij schafte ik dit jaar een Sigma 30 mm f/1.4 lens aan. Dit is toch wel mijn meest gebruikte lens de afgelopen tijd!

Ken ik mijn camera al goed genoeg?
Ik zou zeggen van niet. Bij lange na nog niet zelfs. De camera heeft ontzettend veel functies, waarvan ik er een hoop nog niet van ken. Ik leer elke keer weer bij, want dat is wat het is: een leerproces. Het is belangrijk dat je je camera goed kent, zeggen een hoop fotografen. En het is ook gewoon waar. In het begin zette ik de camera ontzettend vaak op ‘auto’, waar ik hem nu vaker op ‘manual’ (of semi-manual..). Ik weet steeds beter wat welke functie heeft. Ik doe eigenlijk gewoon te weinig research.

Als ik de tijd heb voordat ik een foto maak, stel ik hem vaak gewoon handmatig in. Maar dringt de tijd, door gebrek aan licht, een bewegend object of een moment dat zo over kan zijn? Dan stel ik hem semi-automatisch (of semi-manual) in of zelfs op automatisch. Niets is zo frustrerend als net het moment moeten missen, omdat je aan je camera moet prutsen.

Welke dingen vind ik dan leuk om vast te leggen?
Dat zijn voornamelijk landschap, natuur en momenten. Ik ben gek op de natuur, op dieren en planten. Ik kan 50 foto’s maken van 1 plantje (al ik het uitzoeken daarna wel echt een pain in the ass). Ook sfeerfoto’s vind ik ontzettend leuk. Misschien komt dat omdat het ‘makkelijk’ is. Weinig beweging, makkelijk te beïnvloeden, etc. Straatfotografie begin ik net een beetje te ontdekken en zijn op sommige momenten erg gaaf om te doen. Zoals de foto hieronder.

stock-photo-152709647

Heb ik het idee dat ik beter word?
Ja, dat heb ik zeker. Ik ken mijn camera nu véél beter dan in het begin, heb nu meer het idee dat ik weet waar ik mee bezig ben. Ik probeer meerdere perspectieven uit, speel wat met de scherpte-diepte, pas instellingen aan en leer van elke foto. Wel vind ik dat ik misschien nog meer foto’s zou moeten nemen, meer research doen en de handleiding lezen wat een functie precies doet en wanneer je die het beste kan gebruiken. Ook met Adobe Lightroom spelen helpt een hoop, denk ik.

Als ik de tijd er voor krijg en voor neem, gaat het goed. Maar heb ik haast , voel ik tijdsdruk of voel ik me opgejaagd, raak ik een beetje in paniek en ben ik geneigd om de automatische modus te gebruiken. Hier moet ik nog aan werken en moet ik leren om gewoon te tijd te NEMEN om mijn toestel in te stellen.

 

Ik denk dat je nooit uitgeleerd bent op het gebied van fotografie. Er zijn steeds nieuwe ontwikkelingen – op persoonlijk gebied, maar ook op technisch gebied.

 

Geef een reactie

