Wat me te wachten staat dit jaar…

Dit jaar, dit is het jaar. Een jaar van grote en kleine beslissingen. Een jaar waarin me veel te wachten staat. Benieuwd? Lees dan verder.

De inleiding klinkt natuurlijk heel dramatisch en spannend, maar ik heb het voornamelijk over mijn studie Pedagogiek en de toekomst na mijn studie. Wat wil ik? Wat moet ik doen?

Wat ben ik nu aan het doen?
Ik zit sinds september in het vierde jaar van mijn opleiding, wat dus het afstudeerjaar betekent. Ik moet 800 uur stagelopen, op school vakken volgen en mijn scriptie schrijven.

Ik ben in september begonnen met stagelopen. Half oktober ben ik daar helaas weer weggegaan; ik voelde me er niet prettig en had er meer van verwacht. Ik had bij nader inzien ook te weinig initiatief getoond op bepaalde moment en me misschien niet helemaal mijn beste kant laten zien. Achteraf gezien kwam dat denk ik juíst omdat ik me er niet prettig voelde. Ik had daar 135 uur gemaakt, en mocht die niet meenemen naar een volgende stage helaas. Dat betekende dat ik achter begon te lopen op mijn klasgenoten. Pas in december vond ik een nieuwe stage, waar ik in januari kon beginnen en waar ik nu dus ook 3/4 dagen in de week ben te vinden. Ik heb het ontzettend naar mijn zin, maar ben nog zoekende naar frequente taken die bij mijn opleidingsniveau passen. Lastig vind ik dat.

Uiteraard loop ik ook ontzettend achter op mijn scriptie-proces. Aangezien ik mijn stage had stopgezet, gold dat ook voor mijn onderzoek. Vanuit school kreeg ik een apart scriptie-traject met aangepaste deadlines. Ik heb vorige week maandag mijn startdocument in moeten leveren en had de volgende dag al feedback gekregen. Ik kreeg te horen dat mijn eerste poging van het startdocument een no-go is. Dat is het document met je onderwerp en voorlopige hoofd-en deelvragen. Ik moet dit dus aan gaan passen.

Hoe nu verder dan?
Ik loop achter met mijn stage-uren, wat betekent dat ik de eerste (en misschien ook niet de tweede) diploma-uitreiking mee kan doen. Wat ik erg jammer vind, natuurlijk. Ik ga proberen mijn scriptie en onderzoek vóór de zomervakantie af te krijgen. Ik zal ongetwijfeld na de zomer nog uren moeten maken op mijn stageadres. Waar iedereen nu net zijn onderzoeksvoorstel heeft ingeleverd en teruggekregen, begin ik net pas. We zien wel hoe het allemaal gaat lopen!

studyworktravel

Wat wil ik na mijn studie?
Ik zie het eigenlijk niet zo zitten om na mijn studie nóg een volledige studie te doen, of een (pre-)master. Die duren toch al gauw 2-4 jaar, waar je – zoals ik van anderen hoor – vaak hard voor moet werken. Ik ben zo goed als klaar met student zijn, hoewel full-time werken me eigenlijk ook nog niet zo fijn lijkt…Het liefst zou ik een korte studie (op een avond of 1 dag in de week) doen, naast werken misschien. Ik weet niet wat hier mogelijk in is, maar dat zien we dan wel weer. Het zou ook zomaar kunnen dat ik een korte studie wil in een heel andere richting dan Pedagogiek. En trouwens, ik weet niet of ik überhaupt makkelijk aan werk kan komen…

Ook zou ik graag gaan reizen, en lang. Kijken hoe dat bevalt. Er zijn zoveel plekken die ik zou willen bezoeken. Na mijn halfjarige studie in Gent heb ik mensen van over heel de wereld leren kennen. Niet alleen in Europa, maar ook in Azië. Ik zou het te gek vinden om hen te bezoeken en te zien hoe zij leven! Vietnam, Zuid-Korea, China en De Filipijnen! Ik weet niet hoe goed ik in dat reizen zal zijn, maar ik wil het graag ervaren! Alleen, niet iedereen in mijn omgeving is even enthousiast over dit idee als ik helaas.

Dus, na mijn studie een (tijdelijke) baan zoeken, misschien een korte (avond)studie ernaast doen en sparen. Daarna reizen! Dat zou ideaal zijn. Wie weet, we zullen het moeten afwachten. Ik heb namelijk niet over álles controle.

Liefs, Marieke

Geef een reactie

